W artykule
Prowadzona działalność gospodarcza jest zazwyczaj związana z posiadaniem środków trwałych, co z kolei wiąże się z koniecznością ich ewidencjonowania. Niestety poprawne księgowanie środków trwałych, wielu przedsiębiorcom sprawia duże trudności. W artykule przedstawiamy zatem jak prawidłowo zaksięgować środki trwałe.
Księgowanie środków trwałych w KPiR
Księgowanie środków trwałych zwykle wiąże się z ich amortyzacją. Amortyzacja jest to ukazanie zużycia środków trwałych, w sposób finansowy, poprzez ustalone odpisy amortyzacyjne. Są to cyklicznie rozliczane, planowo rozłożone w czasie kwoty, w sumie składające się na całą wartość amortyzowanego środka trwałego.-
Bezpośredni wpis do ewidencji środków trwałych
-
Zakup środka trwałego
-
Sprzedaż środka trwałego
-
Likwidacja środka trwałego
- miejsce i data sporządzenia,
- numer kolejny protokołu,
- imiona i nazwiska osób sporządzających i uczestniczących w likwidacji,
- nazwa likwidowanego środka trwałego,
- numer inwentarzowy środka trwałego, czyli numer który pozwala odróżnić dany środek trwały od innego np. numer seryjny sprzętu,
- sposób likwidacji środka trwałego np. demontaż, zezłomowanie, utylizacja,
- nazwę i adres jednostki lub pieczątkę firmy,
- podpisy osób uczestniczących w likwidacji,
- załączniki (np. potwierdzenie uiszczenia opłaty środowiskowej, potwierdzenie przyjęcia na złom).