Początek roku to okres rozliczeń z urzędami. Składając deklaracje za pracowników konieczne jest posiadanie przez nich numeru pesel. Tymczasem w przypadku cudzoziemców nie zawsze jest to łatwa sprawa.Czy pesel cudzoziemca jest wymagany? Jak go uzyskać?
Pesel dla cudzoziemca na dwa sposoby
Numer PESEL nadawany jest w urzędach gminy, a w wyjątkowych sytuacjach – w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy np. w przypadku kiedy cudzoziemiec nie pracuje lub też siedziba pracodawcy znajduje się poza granicami Polski. Numer pesel cudzoziemiec może uzyskać na dwa sposoby:
-
Z urzędu
-
Na wniosek
Jeśli cudzoziemiec, który mieszka w Polsce ma możliwość zameldowania się to wówczas automatycznie otrzyma numer pesel. Wystarczy, że zamelduje się w Polsce powyżej 30 dni i numer pesel zostanie mu nadany z urzędu. Jeśli jednak cudzoziemiec nie ma możliwości zameldowania się w Polsce pozostaje mu druga opcja, a mianowicie powinien złożyć stosowny wniosek. Złożenie wniosku jest darmowe.
Brak zameldowania - czy otrzymanie pesel jest możliwe?
Problem pojawia się wówczas kiedy nasz obcokrajowiec nie posiada adresu zameldowania i nie ma możliwości się zameldować. Nie wyklucza go to całkowicie z otrzymania numeru pesel, w tym przypadku konieczne jest złożenie przez niego wniosku do urzędu. Złożenie wniosku wymaga podania odpowiedniej podstawy prawnej. We wniosku należy podać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL — powinien wskazać tę podstawę podstawę prawną, którą następnie należy wpisać do wniosku.
Przede wszystkim jednak należy w tej kwestii upewnić się czy dany wniosek spełnia wymogi formalne aby nie został on odrzucony.
Gdzie uzyskać numer pesel cudzoziemca ?
Pesel cudzoziemca można uzyskać:
-
w urzędzie gminy właściwym dla miejsca zameldowania (tam gdzie cudzoziemiec chce się zameldować lub jest zameldowany),
-
w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba pracodawcy — jeśli cudzoziemiec nie może się zameldować,
-
w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) — jeśli cudzoziemiec nie pracuje albo pracodawca ma siedzibę za granicą Polski.
Stanowisko Ministerstwa Finansów jest takie, że każdy obcokrajowiec powinien mieć nr PESEL i z takim identyfikatorem powinien się rozliczać, dlatego też ważne jest aby podjąć działania w tym kierunku. Co ciekawe pracodawcy radzą sobie na ten moment z rozliczeniem deklaracji rocznych np. pit 11 wpisując zamiast numeru pesel ciąg cyfr „9999999999”. Od 2021 roku nie będzie już takiej możliwości.